10/16/2011

Történetek - Nagy Márta kiállítása

Nagy Márta: Váratlan öröm, 2009, 24x19x10,5 cm, porcelán, kőcserép, lapezüst, hernyóselyem, pamut, fotó: Füzi István
























A kerámia fejlődése az elmúlt évtizedekben egyre inkább a stúdióművészet irányába haladt, és az egyéni kifejezés új, eddig nem ismert szintjeire emelte a kerámia mestereit. A XX. század sok jellegzetes alkotót és terjedelmes életműveket hagyott maga után, mégis, a magyar kerámiaművészet megmaradt egyfajta szakmai belügynek. Kiemelkedő alkotói legfeljebb belső szakmai ismertséget tudtak maguknak elérni, de hosszabb távon, a jelentős kifejező erőt sejtető, összefüggő életműveket felvonultató kulturális térképre nem tudtak felkerülni. Az áttörés csak egy-egy pillanatra tört meg. Gorka Géza, Gádor István, Kovács Margit, Gorka Lívia, Csekovszky Árpád, Schrammel Imre, Pázmándi Antal munkássága egy-egy időre érdekes színfoltjai voltak a magyarországi iparművészetnek, művészetnek, de hatásuk és ismertségük csak rövid idejű és részleges maradt. A kerámia területén a hatvanas évek művészi törekvései megnyitották az utat az iparművészeten túlmutató autonóm művészi kifejezés felé, de a kérdés megmaradt: lehetséges egy archaikus szakmai körből az általánosabb művészeti közegébe betörni?

Nagy Márta életműve éppen ezért érdekes. Az archaikus tárgyak, tárgyegyüttesek megidézésével a kilencvenes évektől autonóm plasztikai kifejezés egyedi formáit alakította ki. Eleinte házak, szekerek, kelyhek, urnák motívumait használta fel munkái elkészítésekor. A későbbi kerámiáival megidézett tárgyi, építészeti attribútumok már nem váltak azonnal olvasható jelekké. Nagy Márta mítoszai ekkor már nem idézetek formáiban élnek, hanem egy önálló, magában értelmezhető renddé álltak össze. Munkássága sokunk által ismert archaikus formakincsre utal, melynek értelmezése már nem marad meg a kerámiaművészet keretei között. Az egyedi hang, a tárgyak átütő személyessége kiemeli műveit a stúdiókerámiák sokasága közül. 

Valami áttörés jelent meg a hazai képzőművészeten belül, amikor Nagy Márta szubjektív, fiktív tereit létrehozta. Megtörtént az,  amit a hazai művészeti szcéna Ferenczy Noémi kapcsán ismert meg először. Az addig csak egyszerű besorolással bíró kárpitművészet Ferenczy gobleinjei által kilépett az iparművészet addigi kulturális keretei közül és megjelent a kor legjelentősebb képzőművészeti törekvései között. Nagy Márta most megnyílt kiállítása épp ezt a párhuzamot bizonyítja. 
Látunk kell, a művészeti élet egy jelentős életművel gazdagodott. Nagy Márta elismertségét bizonyítja, az idén avatta fel az ország legnagyobb kerámiafalát Pécsett, a Kaptárban, a Tudományok Házában. Most Nagy Márta visszafogott hangvételű kerámiáit láthatjuk a  a Museion No. 1 Galériában, Budapesten.

Nagy Márta hosszú ideje az apró, sajátos építmények létrehozásából építkezik. Az apró kerámia dobogókon lehelletfinom porcelán elemek állnak, melyek formái egyedi kerteket, kutakat, tornyokat, építményeket tárnak elénk. Nézzük meg egy kicsit alaposabban ezeket az apró történeteket. A kerámiák falai, síkjai, nagyméretű tereptárgyakat idéznek, melyeken belül, falevelet megszégyenítő vékony porcelánlemezek, apró héjak, szirmok emelkednek ki. A samotttos agyag pasztellszínű mázai, a porcelán hideg színfekvésű árnyalataival a kora reneszánsz festők, Duccio, Fra Angelico  halk, feszült, hideg színálllású, derengő fényeket idéző színvilágát idézik meg. A színek lágy hangulatai érvényes feszültséget keltenek a nagy befoglaló formák durvább, erőteljes, súlyos tömegei és a porcelán belső, szinte papírfinomságú formái között.

A kerámia és porcelán találkozásai ebben a világban egy egyszemélyes terepasztal elemeit jelenítik meg. A kerámiaműhely asztala egy belső világ változó pillanatait örökíti meg. Amikor ezeket az építményeket nézem, az egyedüllét, a szorongás, a magára felejtett gyönyörködés, a csendes, szuggesztív szemlélődés, az éppen megengedhető remény egyedi történéseit látom megjelenni. Ebben az esetben azonban a nézés különös módon értelmezhető. Nagy Márta szuggesztív képessége abban rejlik, hogy bár mindegyik tárgy felidéz egy lehetséges egyedi kertet, tornyot, vagy nota bene "sivatagi vízgyűjtő"-t, mégis, ezek a tárgyi attribútumok egy önálló hangulat megjelenítésére képesek. Ezek tárgyak azonban nem mesélnek, hanem azonnal egy történet közepébe emelnek bennünket.


A tárgyak belső léptékei, a színek, felületek, motívumok arányai az apró történések kiterjesztésére, az idő lelassítására képesek. A létezés kertjei, a személyes történetek porcelán kertészete a belső rezdülések elementaritását mutatják. A történetek itt már hangulatokká válnak, költészet ez, melynek hatása alól nehéz kivonni magunkat. De talán ezért érdemes nézni a tárgyakat. Most Nagy Márta egyre gazdagodó életművének jelentős kiállítását láthatjuk. A kiállítótér egy kicsit sivár, a világítás túlságosan is telített ezeknek a tárgyaknak a bemutatásához. Mégis, az apró tárgyak hatalmas teret sejtetnek maguk körül. Mikor kilépünk a kiállítóteremből, valami megváltozik. A történeteknek nincs vége. Ezek a terek már bennünk jelennek meg.



Nagy Márta kiállítása,  Museion No. 1 Galéria1091 Budapest, Üllői út 3.

A kiállítás 2011 november 4-ig látható.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése